Här finns information om de olika stegen för att söka bidrag. Läs dessa anvisningar innan du skapar ett konto, loggar in och påbörjar en ansökan.
Stiftelsen tar inte emot ansökningar i pappersform.
Stiftelsen tar emot ansökningar årligen mellan den 1 oktober och den 31 januari i ett elektroniskt ansökningsverktyg.
För att påbörja en ansökan behöver föreningen skapa ett konto, klicka på ”Registrera konto”. Detta måste göras av en person som är behörig att företräda föreningen, organisationen eller stiftelsen, och som identifierar sig med sitt personnummer via Bank-ID. Det är dock alltid föreningen, organisationen eller stiftelsen som blir mottagare av eventuella bidrag. Endast föreningar m.fl. som har ett registrerat organisationsnummer kan ansöka.
För att få tillgång till det elektroniska ansökningsformuläret loggar du som företrädare in med Bank-ID till ”Min sida” där du sedan kommer att kunna administrera föreningens ansökningar.
När du som företräder föreningen har registrerat dina uppgifter kommer ansökningsverktyget att skicka ett e postmeddelande till dig som en bekräftelse på att uppgifterna är korrekta. Detta kan dröja några minuter. Klicka på länken som finns i e-postmeddelandet för att verifiera ditt konto.
Välj ”Påbörja ny ansökan”. Fyll i ansökan steg för steg med den information som efterfrågas. De fält som är obligatoriska blir gröna när du har fyllt i dem. Du kan när som helst klicka på ”Avsluta (spara)” för att spara din påbörjade ansökan och logga in senare för att färdigställa den.
OBS! Var särskilt noggrann när du fyller i bankuppgifter som omfattar både kontotyp och kontonummer. Vissa bankgirokonton och plusgirokonton kan ha identiska sifferkombinationer och det finns risk för utbetalning till fel mottagare om inte kontonumret och kontotypen är de rätta.
Ansökan ska vara stiftelsen tillhanda senast den 31 januari kl. 23.59. Alla sökande får per e-post en bekräftelse på att ansökan är registrerad.
En samlad ansökan ska inlämnas vid ett (1) tillfälle där följande bilagor ska laddas upp:
Om föreningen inte har hunnit ha sitt årsmöte när ansökan lämnas in ska den senaste befintliga årsredovisningen och revisionsberättelsen laddas upp, dock inte äldre än från två år tidigare.
Nybildade föreningar som ännu inte har haft något årsmöte laddar i stället upp sitt registreringsbevis med organisationsnummer från Skatteverket, samt stadgar.
Ansökan är komplett först när du har laddat upp en pdf-fil undertecknad av firmatecknare med årsredovisning inkl. bokslut.
Om du har problem att skanna dokument till ett sammanhållet dokument och endast kan ta fram det i ett antal separata tiff-eller jpeg-bilder kan du göra följande i Word för att skapa ett pdf-dokument att ladda upp som årsredovisning med revisionsberättelse och stadgar:
När du är helt klar med både ansökans innehåll och de obligatoriska bilagorna klickar du på ”Lämna in”. Då hamnar ansökan i stiftelsens inkorg och du kan inte längre göra ändringar. Du kan nu gå tillbaka till ”Min sida” och påbörja en ny ansökan eller titta på den eller de ansökningar som du har lämnat in.
Om något av de obligatoriska fälten inte är ifyllda kommer du inte att kunna lämna in ansökan. Gå i så fall tillbaka och fyll i de fält som inte blivit gröna.
Genom att lämna in en ansökan samtycker du till att stiftelsen får behandla personuppgifterna i ansökan i den utsträckning som krävs för hanteringen och i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR).
Sedan bidragsåret 2022 görs utbetalningen av beviljade medel genom att föreningar m.fl. via sin företrädare får ett meddelande med anvisningar om hur och när medlen kan rekvireras.
Föreningen måste rekvirera bidraget senast den 31 december efter stiftelsens besked om bifall, även för eventuella aktiviteter som helt eller delvis ska genomföras under perioden 1 januari—31 maj påföljande år. Beviljade medel som inte har rekvirerats i tid återgår till stiftelsen och är inte längre tillgängliga för utbetalning.
Vid eventuella frågor och hjälp vid ifyllandet av ansökningsformuläret går det att kontakta SEB Stiftelsesupport helgfria måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 10 och 11 på telefon 08-7637220.
OBS
Du måste öppna blanketten i Acrobat Reader. Nedan finner du länk till gratisversionen av Acrobat.
Ladda ner :
Adobe Acrobat Reader DC
Mottagare av bidrag åtar sig att enligt stiftelsens krav redovisa hur medlen har använts. Redovisningen ska vara stiftelsen tillhanda senast den 30 juni året efter bidragsåret. Det innebär för bidragsåret 2024 senast den 30 juni 2025, dvs. 13 månader efter det att medlen beviljades.
Här får du information om stegen för att redovisa föreningens bidrag. Läs instruktionerna noggrant. För redovisningar av medel mottagna före bidragsåret 2020, se längst ner på sidan under rubriken Redovisning av bidrag före 2020.
Du lämnar in en redovisning genom att här på Stiftelsens webbplats klicka på länken Redovisningsblankett som är en ifyllbar pdf-blankett. Ladda ner blanketten och spara den med namn som innehåller bidragets referensnummer och årtal t.ex. ”Redovisning A-186, 2023”.
När blanketten är komplett går du till Min sida i ansökningssystemet för bidrag och laddar, under fliken ”Rapporter”, upp redovisningsblanketten och kopior av utgiftsunderlag (fakturor och kvitton eller andra intyg beroende på val av redovisningsmetod nedan för att bekräfta redovisade utgifter) i pdf-format (OBS! inte i jpg, png eller andra fotoformat) under fliken ”Rapporter”. Tryck på ”Spara” efter varje uppladdat dokument innan du laddar upp fler filer. Det går bara att spara ett uppladdat dokument åt gången. Se Att skapa pdf-filer ovan för tips.
Redovisningen ska lämnas på redovisningsblanketten (se ovan) och uppgifterna ska styrkas med
alternativt
OBS! Redovisningar av bidrag före bidragsåret 2020 kan inte lämnas elektroniskt utan ska lämnas enligt de anvisningar som stiftelsen meddelade när medlen beviljades. Redovisningsblankett med bilagor e-postas eller postas till stiftelsens kansli.
Bidrag som inte har använts eller redovisats enligt stiftelsens anvisningar ska återbetalas. Återbetalningen görs till stiftelsens bankgirokonto (nr 5335-1367) där meddelandet ska innehålla bidragets referensnummer och bidragsår.